يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۳۲۰
تاریخ انتشار : ۰۲ : ۱۷ - ۱۱ آذر ۱۴۰۲

محمد خاجی، مدیر ارتباطات و رسانه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در گفت و گو با «دیباچه » در رابطه با رویکرد شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر اظهار کرد: بخش رقابتی جشنواره امسال از یک بخش آزاد تشکیل شده است که این بخش شامل رشته های هنری طراحی گرافیک یا پوستر، نگارگری، مجسمه سازی، طراحی و نقاشی، خوشنویسی، سرامیک و آبگینه، عکاسی، کارتون و کاریکاتور، رسانه های هنری جدید است و بعضی از این رشته ها نیز، از شاخه هایی تشکیل شده اند که می توان به بخش خوشنویسی اشاره کرد که شامل خط های ثلث، نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و نقاشی خط می شود و این موضوع درمورد نگارگری هم وجود دارد که از تذهیب و تشعیر گرفته تا نقاشی ایرانی و گل و مرغ را دربر دارد.

از امیدآفرینی تا هنر خلاق و نوآور در شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر

« خاجی » با اشاره به بخش طراحی فرهنگ محور به عنوان یکی از بخش های جدید شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: بخشِ طراحی فرهنگ محور، ظرافتِ خلاقانه و نوآورانه طراحانِ فرهنگ محورِ کشور را شناسایی و از آن ها بهره گیری می کند و سعی آن بر این است که از طریق رویکرد بازارپردازی، جامعه طراحان معاصر را با جشنواره هنرهای تجسمی ارتباط دهد که طراحی معماری، طراحی کاربردی، طراحی صنعتی و طراحی محصول در این بخش قرار می گیرند.
مدیر ارتباطات و رسانه جشنواره شانزدهم درمورد بخش موضوعی قله ها مطرح کرد: یکی دیگر از بخش های رقابتی، بخش موضوعی قله هاست که هدف از آن نمایش قله های افتخار ایران و ایرانی ها و عظمت و شکوه آن است.

« خاجی » از بخش ناشران کتاب های تجسمی و دانش هنرهای تجسمی به عنوان دو بخش دیگری یاد کرد که به نوعی جدید هستند و تازگی دارند تا جایی که ناشران می توانند کتاب هایی با مضمون و محتوای هنرهای تجسمی که از سال ۱۴۰۰ تا این مدت از سال ۱۴۰۲ وارد بازار نشر کرده اند را برای دبیرخانه جشنواره تجسمی شانزدهم بفرستند تا در قسمت نمایشگاهی و فروشگاهی بازار هنرهای تجسمی عرضه شود و در این میان، ناشران و کتاب های برتر موردتجلیل قرار خواهند گرفت. همچنین، بخش علمی یا دانشِ هنرهای تجسمی از اتفاق های تازه این دوره از جشنواره است که برگزاری آن با همکاری دانشکده ها و مراکز آموزش عالی است و تمرکز آن روی معرفی کردن پایان نامه های برگزیده شده تحصیلات تکمیلی در رشته هنرهای تجسمی است. البته این نکته باید مورد توجه قرار بگیرد که دفاع و تحویل این پایان نامه ها در سه سال گذشته اتفاق افتاده باشد.
« خاجی » با بیان این که شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر شامل یک بخش غیررقابتی هم می شود، بیان کرد: این بخش شامل موارد مختلفی است. یکی، معرفی و تجلیل از مفاخر هنرهای تجسمی در رشته های مختلف است. دیگری بازار هنرهای تجسمی است که هدف ارتباط دادن جامعه حرفه ای هنر و هنرمند با بازارهای ملی و جهانی است تا از این طریق بتوان رونق بازار هنر را به ارمغان آورد.
مورد بعدی، بخش آینه در آینه است که این دوره از اهمیت زیادی برخوردار است و به دو حوزه تصویرسازی و گرافیک با محتوای انقلاب اسلامی اختصاص داده شده است.

از امیدآفرینی تا هنر خلاق و نوآور در شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر

مدیر ارتباطات و رسانه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی با اشاره به بخش دیوارنگاری شهری به عنوان یکی از ساختارهای جدید این دوره از جشنواره گفت: این بخش شامل آثارِ اجرا شده ای است که در سه سال گذشته، روی دیوارهای شهر تهران کار شده اند و این موضوع با همکاری سازمان زیباسازی تهران است چراکه گردآوری و ساماندهی شان با مشارکت آن صورت گرفته است.
او از کاتبان سوره حمد و پوسترهای فجر به عنوان دیگر بخش های غیررقابتی جشنواره شانزدهم یاد کرده و تصریح کرد: یکی از قسمت های جدید این دوره از جشنواره که متعلق به بخش غیر رقابتی است، کاتبان سوره حمد است. یعنی ۱۱۴ سوره از قدمای خوشنویس تا استادان نامدار معاصر را خواهیم دید و بخش پوسترهای فجر هم به نمایش همه پوسترهای جشنواره های هنرهای تجسمی، موسیقی، تئاتر، مد و لباس، فیلم و حتی شعر که برای ادوار گذشته هستند، می پردازد و درواقع، به شکل یک نمایشگاه محیطی خواهد بود.
خاجی یادآور شد: با توجه به این که از اوایل آبان ماه، فراخوان جشنواره به صورت عمومی در اختیار رسانه ها قرار گرفت. بنابراین، حداکثر تا ساعت ۱۰ صبح شنبه ۲۵ آذرماه فرصت ارسال آثار برای شرکت کنندگان این دوره از جشنواره وجود دارد که برای این کار باید از طریق سایت مربوطه دبیرخانه جشنواره اقدام کنند.

مدیر ارتباطات و رسانه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با بیان این که موضوع جشنواره آزاد است و صرفاً در بخش قله ها به ارائه پیشنهادهایی برای این منظور پرداخته شده است. درمورد افتتاح نمایشگاه هنرهای تجسمی امسال افزود: روز جمعه، ۶ بهمن نمایشگاه هنرهای تجسمی افتتاح خواهد شد و روز پنج شنبه، ۲۶ بهمن هم، اختتامیه جشنواره هنرهای تجسمی شانزدهم خواهد بود که برگزیدگان معرفی می شوند.

گفت و گو از فاطیما میرزایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳