شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۳۰۲
تاریخ انتشار : ۳۰ : ۱۶ - ۰۴ آذر ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه، چندی پیش مستند  "خویشاوندان باد" به  کارگردانی و تهیه کنندگی محمد حسین صفری  از شبکه مستند روی آنتن رفت.

به بهانه پخش این مستند، خبرنگار دیباچه به سراغ کارگردان آن رفت تا گپی با او داشته باشد.

آیین ها، رسوم، زبان و سنت‌های عشایر در خطر فراموشی است/ عشایر‌ها امیدی به حفظ سنت هایشان در نسل‌های آینده ندارند!

محمد حسین صفری می گوید: عشایر، آداب و رسوم و سنن آنها بخشی از هویت بکر و اصیل ایران زمین هستند که خطر انقراض به تدریج به آنها نزدیک و نزدیکتر می شود، از این رو معتقدم رسانه ها امروز می توانند پایه خوبی در راستای حفظ و نشر سنت ها و فرهنگ اقوام  عشایر و دیگر قومیت های این مرزو بوم باشند و آنها را از سپردن به دست فراموشی نجات دهند.

محمد حسین صفری کارگردان و تهیه کننده مستند "خویشاوندان باد" در گفت و گو با دیباچه گفت: مستند "خویشاوندان باد" مستندی نیمه بلند ۴۵ دقیقه ای است که درباره کوچ امروزی عشایر از خوزستان به استان همدان پای کوه زیبای الوند و روایت مشکلات امروز آنها است و برای سیمای استانها و صدا و سیمای مرکز همدان ساخته شده است.

آیین ها، رسوم، زبان و سنت‌های عشایر در خطر فراموشی است/ عشایر‌ها امیدی به حفظ سنت هایشان در نسل‌های آینده ندارند!

صفری بیان کرد:  عشایر در روزگار فعلی مانند گذشته نیستند و بسیاری از مراتع خود را از دست داده اند و نمی توانند گله های خود را در هر جایی به چرا ببرند و باید زمین اجاره کنند و دیگر مثل گذشته کوچ نمی کنند و آیین ها،  رسوم،  زبان،  سنت های عشایر در خطر فراموشی است.

وی با اشاره به اینکه این مستند در هفتمین جشنواره مستند حضور داشته، در ادامه گفت: سبک زندگی عشایر دستخوش تغییرات فراوانی شده است و آنها با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند که بیشتر حاصل اتراق در حاشیه ی شهرهاست؛ چون بسیاری از مراتع طبیعی از آنها گرفته شده است. عشایر که ذخیره های این انقلاب هستند دیگر امیدی به حفظ سنت هایشان در نسل آینده نمی بینند.

آیین ها، رسوم، زبان و سنت‌های عشایر در خطر فراموشی است/ عشایر‌ها امیدی به حفظ سنت هایشان در نسل‌های آینده ندارند!

این کارگران و تهیه کننده  بیان کرد: وظیفه رسانه در روزگار امروز برای حفظ و نشر سنت ها و آیین و فرهنگ اقوام و قومیت ها بیش از گذشته است و بایستی برای رسیدن به این مطلوب هزینه کرد.

وی با اشاره به اینکه این مستند به موضوع عشایر در روزگار امروز و مخاطراتی که با آن مواجه هستند می پردازد، گفت: موضوع بسیار مهم دیگری که قابل تامل بوده این است که ادعا می شود در جشنواره ها به شهرستان ها و فرهنگ اقوام توجه خاصی شده است،  بله این ادعا شاید در آمار درست بوده باشد اما آیا در محتوای آثار تولیدی هم می توان همه ی موارد را به درستی و مثبت تلقی کرد؟
چه تعداد فیلمساز جوان داریم که در حوزه ی فرهنگ عامه،  فرهنگ بومی،  اقوام و اساطیر تحقیق،  مطالعه و  پژوهش کرده باشند؟و چه تعداد از مدیران ما در این حوزه مشغول مطالعه بوده اند؟ عموما همه چیز در سطح می ماند و اگر از منظر تحلیل محتوا به این آثار ورود کنیم با اشکالات عمده ای روبرو می شویم که بیشتر تخریبگر هستند تا سازنده و تقویت کننده.

آیین ها، رسوم، زبان و سنت‌های عشایر در خطر فراموشی است/ عشایر‌ها امیدی به حفظ سنت هایشان در نسل‌های آینده ندارند!

این کارگردان خاطر نشان کرد: یکی از نتایج حاصل شده از این برخوردهای پر از تناقض و سطحی، از دست دادن مخاطب است که به واضح در این جامعه ی شلوغ و پیچیده بر کسی پوشيده نیست و عملا فیلمسازان و رسانه ها،  مخاطبان خود را از دست داده اند. مخاطب امروز به راحتی هم انتخاب می کند، هم انتقاد می کند به همین دلیل است که در همه ی حوزه ها بایستی به یک بازنگری جدی و متحول کننده دست بیازیم و از کارهای سطحی و کم عمق با ظاهری فریبنده دست بکشیم و با خود و مخاطبان صادق باشیم.

گفت و گو از: دینا محمدی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار