يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۱۷۲
تاریخ انتشار : ۴۸ : ۱۱ - ۱۲ مهر ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه، شاهنامه و شاهنامه‌خوانی جایگاه ویژه‌‌ای در کشور ما دارد و در هنر تئاتر شاهنامه همواره مورد اقتباس بسیاری از هنرمندان تئاتر قرار گرفته است. اهميت شاهنامه فردوسی تنها در ويژگی‌های منحصر به فرد ادبی نيست و اين اثر جاودانه جزئی از هويت ملی و تاريخی ايرانيان را تشکیل می‌دهد.

« رسول نجفیان»، هنرمند تئاتر و تلویزیون که علاوه بر بازیگری در قصه‌گویی و شاهنامه‌خوانی نیز فعالیت دارد، در گفتگو با دیباچه با اشاره به اهمیت و جایگاه شاهنامه و قهرمانان آن می‌گوید: شاهنامه بخشی از هویت ملی ما را تشکیل می‌دهد و در کشور ما و در بین مردم، شاهنامه‌خوانی از گذشته‌های دور تا کنون مورد توجه بوده است.

« نجفیان، قصه‌گویی و شاهنامه‌خوانی را  از سنت‌های ایرانی دانست که باید از آن حمایت کرد و افزود: یکی از ارکان مهم آموزش و تربیت در خانواده‌های ایرانی پیش از ابداع رادیو و تلویزیون، قصه‌گویی توسط پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در خانه‌ها، اجرا می‌شد. مردها در قهوه‌خانه‌ها و محله‌ها جمع می‌شدند و به داستان‌های کهن ارزشمند ایرانی مانند شاهنامه فردوسی، حکمت‌های گلستان و بوستان سعدی و  غزلیات حافظ گوش می‌دادند.

کارگردان نمایشنامه بیژن و منیژه  با اشاره به جایگاه زنان در شاهنامه‌خوانی گفت: حضور زنان در خانواه‌ها برای شاهنامه‌خوانی بیشتر بود و قصه‌گویی توسط مادربزرگ‌ها انجام می‌شد. اوج شاهنامه‌خوان در آیین‌ها و مراسم‌های مردم ایران بود. مهم‌ترین رکن شاهنامه‌خوانی‌ها جنبه آموزشی‌ آن بود و تنها برای سرگرمی نبود.

این هنرمند با اشاره به شیوه‌های متفاوت برای قصه‌گویی در فرهنگ ایرانی خاطرنشان کرد: تاثیر قصه‌گویی و شاهنامه‌خوانی در گذشته بر مردم ایران بسیار زیاد بود و بسیاری از مردم به دلیل تکرار و شنیدن زیاد، شاهنامه آن‌ را حفظ بودند و سینه به سینه از نسل به نسل دیگر منتقل می‌شد.

کارگردان نمایشنامه رستم و سهراب، با تاکید بر حفظ شیوه‌های کهن و سنتی قصه‌گویی تصریح کرد: همه قصه‌های من روی پرده‌های نمایشی اجرا می‌شود و نام آن «نمانقالی» است.  داستان‌ها و افسانه‌های کهن  با پیشرفت علم و تکنولوژی باید از طریق رسانه‌ها، فضای مجازی، رادیو و تلویزیون، به شکل گسترده  به مخاطبان منتقل شود. 
 
گفتگو از : معصومه شمسینی غیاثوند
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳