يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 19 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۵۷۷۹
تاریخ انتشار : ۰۸ : ۱۶ - ۱۷ تير ۱۳۹۶
به مناسبت حضور خالق فیلمهای «سازدهنی» و «دونده» در جشنواره «کارلووی واری»
امروز پنجاه و دومین جشنواره فیلم «کارلووی واری» در جمهوری چک به پایان می رسد و این در حالی است که امیر نادری با فیلم «کوه» در این رویداد مهم سینمایی حضور دارد؛ یادداشت زیر درباره امیر نادری و روال فیلمسازی او طی این سالهاست.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، امروز پنجاه و دومین جشنواره فیلم «کارلووی واری» در جمهوری چک به پایان می رسد و این در حالی است که امیر نادری کارگردان صاحب نام ایرانی با فیلم «کوه» در این رویداد مهم سینمایی حضور دارد و از روز نخست تا پایان جشنواره، فیلمش چهار اکران داشته است.

امیر نادری، آپاراتچی با استعدادی که کوه «آلپ» را فتح کرد!

امیر نادری یکی از کارگردان های موج نوی سینمای ماست؛ کارگردانی که با ساخت آثاری خوش ساخت نام خود را در ذهن سینما دوستان چند نسل، زنده نگاه داشته است.

«تنگسیر» یکی دیگر از آثار این کارگردان تجربه گرای سینمای ایران است؛ اقتباسی موفق از رمان با ارزش صادق چوبک به همین نام که همواره تحسین منتقدان و تحلیلگران سینما را برانگیخته است.

امیر نادری با اینکه سالهاست از ایران مهاجرت کرده و ارتباطش با سینمای ایران قطع است اما با همان چند اثر سینمایی که در ایران ساخته نام خود را در لیست صاحب نامها قرار داده است.

او کودکی سخت و فقیرانه اش را با تخمه فروشی جلوی سینماها گذرانده بود و از دل جامعه ای در جنوب شهرِ یکی از شهرهای جنوبی ایران پا به عرصه سینما گذاشته بود. بعد، چراغ قوه به دست گرفته بود و کنترلچی شده بود و بعدش آپاراتچی و سپس دیدن فیلمهای خارجی در شرجی زادگاهش آبادان و... تئاتر و... بعد مهاجرت به تهران و کار در عکاسخانه و آشنای اش با علیرضا زرین دست که بعدش عکاس فیلم «قیصر» مسعود کیمیایی و «حسن کچل» علی حاتمی شد و پس از آن، نخستین فیلمش «خداحافظ رفیق» را ساخت و بعد از آن باقی فیلمهایش «تنگنا»، «ساز دهنی»، «تنگسیر»، «مرثیه»، «ساخت ایران» را کارگردانی کرد؛ و بالاخره در سال 1364 پس از ساخت فیلم «دونده» و اثر اکران نشده «آب باد خاک» از ایران رفت.

امیر نادری اما پس از مهاجرت نتوانست آنگونه که باید خط فکری پیش از رفتنش را دنبال کند و طبق آن روال، فیلم بسازد، شاید به این دلیل که از چرخه ای که می شناخت و در آن رشد یافته بود، دور شده بود، و شاید به این دلیل که نادری فیلمسازی تجربی بود و از جامعه ای فیلم می ساخت که در آن بزرگ شده بود. او با اینکه طی سالهای حضورش در اروپا همواره فیلم ساخته اما نتوانسته آثاری در حد و اندازه «تنگسیر»، «دونده» بسازد.

نادری فیلمهای « جستجو»، «برنده»، « منهتن از روی شماره »، « آ، ب، ث... منهتن»، «ماراتن»، « دیوار صوتی»، « وگاس: بر اساس یک داستان واقعی»، «60 ثانیه تنهایی در سال صفرکات»، را طی سالهای اقامتش در آمریکا ساخته که بیشتر آنها در جشنواره های مختلف و معتبر برنده جایزه شده اند.

فیلم «کوه» آخرین اثر سینمایی امیر نادری است؛ اثری که در دامنه کوه آلپ، واقع در ایتالیا فیلم برداری شده و درباره آدمهای مختلف از فرهنگ هایی متفاوت است. آدمهایی گرفتار جبر جغرافیایی که سعی دارند برای بقا با اتفاقات پیرامونشان مبارزه کنند؛ هرچند که راه به جایی نبرند.

فیلم «کوه» اثری سمبولیک به حساب می آید و به گفته نادری صد درصد ایتالیایی است و مانند دیگر فیلم‌های او کم دیالوگ است.

فیلم «کوه» درباره زندگی خانواده ای است که در تلاشند با این واقعیت که قله ۲۵۰۰ متری مانع تابیده شدن خورشید به زمین‌هایشان می‌شود، مبارزه کنند تا از زندگی ساقط نشوند. آگوستینو مرد خانواده با پتک به جنگ کوه می رود تا نور خورشید بر آنها بتابد. او در نهایت موفق می شود اما در این راه جان خود را از دست می دهد.

فیلم «کوه» که پیش تر در جشنواره های دیگر نیز اکران شده بود در پنجاه و دومین جشنواره فیلم « کارلووی واری» بدون حضور کارگردان و دیگر عوامل، تنها با حضور بازیگر نقش مرد آن در جشنواره فیلم کارلووی واری به نمایش درآمد.



وحید خانه ساز

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
تهیه کننده برنامه رادیویی " استودیو هشت" به دیباچه گفت

سعی کردیم در ماجرای لغو کنسرت امید حاجیلی، مشکل را رفع کنیم

۱۷:۱۴  -  ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفت و گو اختصاصی دیباچه با انسیه خزعلی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده

وظیفه داریم تا از اصالت و هویت حقیقی و فطری خانواده حفاظت کنیم / حمایت دولت از هرگونه طرح آموزشی و تأسیس مرکزهایی که بتواند خانواده را ساماندهی کند

۱۲:۳۰  -  ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

برای کسب سهمیه ناامید نیستیم/برادران عالمیان شایستگی حضور در المپیک را دارند

۱۰:۴۹  -  ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفت و گو دیباچه با علی بخشی زاده، معاون صدای رسانه ملی

امسال ما شاهد درخشش ۹۹ شبکه رادیویی بودیم

۱۵:۱۹  -  ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با دیباچه :

اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «هویت ملی» و «سبک زندگی ایرانیان» است

۱۶:۵۹  -  ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس فدراسیون ورزش جانبازان و توان یابان در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ورزشکاران جانباز و توان‌یاب، تابستان در مسابقات پارالمپیک پاریس شرکت می‌کنند/ کسب نتایج درخشان از اهداف مهم فدراسیون

۱۵:۲۵  -  ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی فوتسال در گفتگو «دیباچه» مطرح کرد؛

تیم‌ملی فوتسال لایق قهرمانی بود/ این تیم پتانسیل موفقیت در جام جهانی را دارد

۱۶:۴۱  -  ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار