سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳  |  Tuesday, 21 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۴۰۵۷
تاریخ انتشار : ۲۷ : ۱۳ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
جشن خانه تئاتر مناسبتی برای پرداختن به قدیمی ترین تماشاخانه تهران
چهاردهمین جشن خانه تئاتر در حال برگزاری است؛ همین مناسبت بهانه ای است برای پرداختن به یکی از قدیمی ترین تماشاخانه های تهران که از دیر باز تاکنون، میزبان نمایشهایی از کارگردان های نامی و آماتور بوده و همچنان مخاطبان خود را دارد.

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه تماشاخانه «سنگلج» یکی از تماشاخانه های با هویت تهران است؛ بنایی قدیمی که در خیابان بهشت کنونی واقع شده است.

تماشاخانه «سنگلج» با زیر بنایی بالغ بر ده هزار متر در سالهای نخست دهه چهل ساخته شده و در جشنواره نمایش های ایرانی آنزمان افتتاح شده است. بهرام بیضایی با نمایش « پهلوان اکبر می میرد» نخستین کارگردانی است که در این سالن اجرا رفته است و پس از آن نیز نمایش های «میراث» و «ضیافت» را در سنگلج به روی صحنه برده است.

«سنگلج» پیر کدام هنرمندان را به خود دیده است؟!

تماشاخانه سنگلج در زمان خودش سالن پیشرفته ای به حساب می آمده و امکانات ویژه ای داشته و از لحاظ تجهیزات نور و صدا و عایق بندی در نوع خود بی نظیر بوده است. حال با اینکه تأسیس سالن های تئاتر تماشاخانه «سنگلج» را از رونق انداخته است اما این سالن با هویت به حیات خود ادامه می دهد و همچنان محل حضور گروه های حرفه ای تئاتر است.

البته باید گفت این تماشاخانه کهن تا سال 1350 «25شهریور» نام داشت و پس از انقلاب به «سنگلج» تغییر کرد و مدیریت آنرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عهده گرفت.


کدام گروها در «سنگلج» اجرا رفته اند؟

گروه های زیادی طی این سال ها در تماشاخانه سنگلج به اجرای تئاتر پرداخته اند که گروه «اول هنر ملی» به سرپرستی عباس جوانمرد آغاز شد. گروه «دوم هنر ملی» به سرپرستی بهرام بیضایی، گروه «تئاتر مردم» به سرپرستی علی نصیریان، گروه «تئاتر امروز» به سرپرستی داود رشیدی، گروه «تئاتر شهر» به سرپرستی جعفر والی و گروه «تئاتر جوان» به سرپرستی اسماعیل شنگله از آن جمله اند.


کدام هنرمندان در «سنگلج» به روی صحنه رفته اند؟

از هنرمندانی که در تماشاخانه «سنگلج» به روی صحنه رفته اند می‌توان به عباس جوانمرد، جعفر والی، علی نصیریان، عزت‌الله انتظامی، داود رشیدی، حسین کسبیان، هرمز هدایت، اکبر یادگاری، پرویز فنی‌زاده، ثریا قاسمی، اسماعیل داورفر، فرزانه تأییدی، پرویز تأییدی، محمدعلی جعفری، سعید امیرسلیمانی، بهزاد فراهانی، سعید راد، اکبر زنجان‌پور، سهراب سلیمی، جمیله شیخی، مهین شهابی، حمید طاعتی و فرهاد مجدآبادی اشاره کرد.

کدام نویسندگان آثارشان در «سنگلج» به روی صحنه رفته است؟

غلامحسین ساعدی، اکبر رادی، بهرام بیضایی، بیژن مفید، محسن یلفانی، منوچهر رادین، بهمن فرسی، محمود دولت‌آبادی، عنایت‌الله احسانی، کوروس سلحشور، حسین مکی، بهزاد فراهانی، محمد رهبر، حمید نعمت و آرمان امید نویسندگانی هستند که آثارشان در تماشاخانه «سنگلج» به روی صحنه رفته است.


مدیران «سنگلج» چه کسانی بوده اند؟

عظمت ژانتی، علی نصیریان، دکتر طباطبایی، سعید بصیریان، مجید جعفری، علی حیدری‌ صدیقی نژاد، افشین نژاد، محسن اکبریان، کیوان نخعی، محمود فرهنگ، اتابک نادری، علی عابدی اشخاصی هستند که طی این سالها مدیریت تماشاخانه «سنگلج» را به عهده داشته اند.


تماشاخانه «سنگلج» در سال 1386 بازسازی شد و سالهاست زیر نظر مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می‌شود و همچنان مأمن بزرگان تئاتر ماست.

به امید اینکه این تماشاخانه همچنان پابرجا به زندگی ساکت و بی حاشیه خود ادامه دهد تا هنرمندان تئاتر و هنردوستان به داشتن چنین مکان معتبر و با ارزشی بخود ببالند.


وحید خانه ساز


نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

همزمان با برگزاری شصت و دومین سال جایزه البرز، از ۶۲ دانشمند و فناور و طلبه تقدیر می‌شود

۱۶:۱۷  -  ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با ماشاالله وَروایی، بازیگر نقش عمو کاووس در سریال " نون خ "

بسته نشدن تولیدات متعلق به اقوام ایرانی همت مسئولان رسانه ملی را می‌طلبد

۱۷:۰۱  -  ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با حجت‌الاسلام "شهاب مرادی "

رئیس جمهور با شهادتش در تاریخ ماندگار شد / باید مطمئن بود که این انقلاب، نظام و ملت نگهبان دارد

۱۷:۳۴  -  ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
انالله و اناالیه راجعون

رئیس‌جمهور کشورمان به همراه هیأت همراه به مقام رفیع شهادت نائل شدند

۰۸:۲۵  -  ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفت و گو دیباچه با کارگردان نمایشنامه خوانی "گرگ می‌آد می‌بردت"

"گرگ می‌آد می‌بردت" به تقویت مهارت و اعتماد به نفس کودکان کمک می‌کند!

۱۱:۴۳  -  ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
تهیه کننده برنامه رادیویی " استودیو هشت" به دیباچه گفت

سعی کردیم در ماجرای لغو کنسرت امید حاجیلی، مشکل را رفع کنیم

۱۷:۱۴  -  ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفت و گو اختصاصی دیباچه با انسیه خزعلی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده

وظیفه داریم تا از اصالت و هویت حقیقی و فطری خانواده حفاظت کنیم / حمایت دولت از هرگونه طرح آموزشی و تأسیس مرکزهایی که بتواند خانواده را ساماندهی کند

۱۲:۳۰  -  ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

برای کسب سهمیه ناامید نیستیم/برادران عالمیان شایستگی حضور در المپیک را دارند

۱۰:۴۹  -  ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفت و گو دیباچه با علی بخشی زاده، معاون صدای رسانه ملی

امسال ما شاهد درخشش ۹۹ شبکه رادیویی بودیم

۱۵:۱۹  -  ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار