سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳  |  Tuesday, 21 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۷۸۷۳
تاریخ انتشار : ۳۳ : ۱۰ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۵
گزارش دیباچه از رونمایی مجموعه آثار پوران درخشنده
دیباچه:عصر روز گذشته طی مراسمی با حضور هنرمندان و اهالی رسانه در موزه سینما از مجموعه آثار پوران درخشنده کارگردان سینما رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه در اين مراسم حجت‌الله ايوبي، مسعود جعفري جوزاني، رضا ناجي، حبيب الله كاسه ساز، مصطفي ابطحي، اكرم محمدي، سحر جعفري جوزاني، حسين فرحبخش، ابوالحسن داوودي، جمشيد هاشم‌پور، حبيب كاوش و فرهاد اصلاني حضور داشتند.

 

پوران درخشنده هیچگاه هدف خود را گم نکرد

 

در ابتداي اين مراسم مسعود جعفري جوزاني به روي صحنه رفت و طی سخنانی اظهار داشت: خداوند هنر را در انسان‌های معدودی گذاشته و پوران درخشنده یکی از آن انسان‌ها است. پوران درخشنده یکی از پیشتازان سینمای بعد از انقلاب است. از دهه 60 تغییری به وجود آمد که همه نیروهای خلاق به سمتی رسیده بودند که باورهایی داشتند. هر کس با همه بضاعتش آمده بود تا پایگاه این انقلاب فرهنگی را حفظ کند و یکی از زنان پیشتاز در این مسیر پوران درخشنده بود.

دیباچه-درخشنده3

 

جعفری جوزانی در ادامه خاطرنشان کرد: هرگز ادعایی در پوران درخشنده ندیدم، او همیشه با مردم بود و پیوندش با مردم را قطع نکرد و چند فیلم ساخته که فراموش نشدنی هستند. پوران درخشنده در تغییراتی که به وجود می‌آید هیچگاه هدف خود را گم نکرد و حتی زمانی که مستندسازی می‌کرد همیشه آسیب شناسی را مد نظر داشت. او در برابر سلیقه‌های نازل هیچگاه کرنش نکرد و تلاش کرد که سهم خود را داشته باشد. او نشان داد که زنان ایرانی از مردها چیزی کم ندارند.

 

پوران درخشنده تأثیر بزرگی در من گذاشت

 

در ادامه این مراسم ابوالحسن داوودی به روی صحنه آمد و طی سخنانی اظهار داشت: 44 سال است که من و پوران درخشنده همدیگر را می‌شناسیم. ما هم دانشکده‌ای بودیم و او پیشکسوت من بود. من سال 1352 به دانشکده آمدم و او 1351 وارد دانشکده شده بود. پوران درخشنده برای من همیشه نقش یک پیشکسوت را داشته و شکل سینمایی که به آن علاقه داریم به هم نزدیک است. آن‌هایی که قبل از انقلاب کار خود را آغاز کردند بحران‌های بسیاری را از سر گذراندند. خیلی‌ها به خاطر شهرت و نام آمدند، خیلی‌ها پول می‌خواستند و برخی حرفی برای زدن داشتند و پوران درخشنده کسی بود که سرش برای بعضی چیزها درد می‌کرد. شکل سینمای پوران درخشنده روز به روز عوض شد.

وی افزود: پوران درخشنده تأثير بزرگي در من گذاشت و اولين فيلم سينمايي كه مي‌خواستم بسازم و به دفتر يك مدير رفتم كه فيلمنامه‌ام را ارائه دهم او با نشان دادن فيلمنامه فيلم «رابطه» كه نوشته پوران درخشنده بود به من گفت كه سينما را خيلي دست كم گرفته‌اي، او با اشاره به فيلمنامه پوران درخشنده گفت سينما يعني اين. فیلمنامه به من داده شد، من آن را خواندم و دیدم که درخشنده برای فهماندن کامل فیلمنامه حتی آن را در نگارش دکوپاژ کرده است. او 300 صفحه فیلمنامه همراه با دکوپاژ نوشته بود که کار حیرت‌انگیزی بود. پوران درخشنده تمام سدهای مقابلش را پشت سر گذاشت و هیچگاه با موضوعات ساده کار نکرد.

 

پوران درخشنده گنجینه‌ای ارزشمند به جامعه ما تحویل داده است

در ادامه این مراسم مصطفی ابطحی نیز روی صحنه رفت و گفت: آرزوی بزرگ همه سینماگران در آستانه تحقق است. آشتی مردم با سینما و اقبال و اشتیاق آنها برای دیدن فیلم‌های ایرانی رونق خوبی به این هنر داده است. فروش فوق‌العاده سینما در سال جاری نشان‌دهنده هجوم سرمایه به سمت سینما است. ریزش سرمایه به سمت سینما موجب تولید زیرساخت‌ها و آمدن تکنولوژی و تولید فیلم‌های سینمایی است.

وی افزود: علاوه بر این اتفاقات خوب دیگری نیز در سینمای کشور در حال رخ دادن است و استفاده از تکنولوژی نوین در حوزه نمایش خانگی نیز اتفاق خوشایندی است. ایجاد سیستم VOD نیز انجام شده و در دسترس میلیون‌ها مخاطب قرار خواهد گرفت. همچنین صندوق حمایت از هنرمندان نیز تأسیس شده و اجرای سینمای سیار و کشاندن سینما به شهرهای کوچک توسط سینمای سیار باعث شده تا مردمی که تا امروز تجربه سینما رفتن نیز نداشته‌اند مخاطب فیلم‌های روز ایران در سینما باشند.

ابطحی در پایان با خواندن شعری از مولانا و اضافه کردن نام پوران درخشنده در شعر صحبت‌های خود را به پایان رساند و گفت: پوران درخشنده در بیش از 30 سال حضور در سینما گنجینه‌ای ارزشمند به جامعه ما تحویل داده است.

 

شما زبان گویای آسیب‌های اجتماعی با نگاه مادرانه هستید

حجت‌الله ایوبی در ادامه این مراسم به دعوت مجری برنامه به روی صحنه آمد و گفت: حال و هوای سینما خوب است و اهالی سینما با انرژی بیشتر کار می‌کنند. خوشحالم امروز از کسی تجلیل می‌شود که قرار است هنوز کار کند. پوران درخشنده مهر و محبت مادری دارد و هیچکس در سینما اینقدر با من با مهر رفتار نکرده است. این فیلمساز افتخار فرهنگ و تمدن کشور است، همه تلاش ما این است که چهره‌ای خوب از ایران ارائه دهیم، خانم درخشنده سالهای سال در سینما در حیطه آسیب‌های اجتماعی کار کرد و با فیلم‌هایش گویای وضعیت اجتماعی ما بود.

وی افزود: طبیعی است که هیچ کشوری بدون آسیب وجود ندارد. شما زبان گوياي آسيب‌هاي اجتماعي با نگاه مادرانه هستيد. اگر در ذهنمان بانوان فيلمساز سينماي ايران را مرور كنيم به افرادي قدرتمند و مقاوم مي‌رسيم. كساني كه خودشان بودند و خودشان ماندن هميشه ماندگار خواهند بود.

دیباچه-درخشنده2

 

مسئولان به ما اعتماد کنند

پوران درخشنده آخرین سخنران این مراسم بود و طی سخنانی اظهار داشت: من فکر می‌کنم باید خدا را شاکر باشم که در مسیری قرار دارم که در آن فقط باید مبارزه کنم. این مسیر همیشه فراز و نشیب و افت و خیز دارد. من 9 سال مجبور شدم که کار نکنم به خاطر اینکه فیلمی ساختم که حرفی داشت و آن موقع برای مسئولان خوشایند نبود. من پس از 9 سال از نو شروع کردم. فیلم «رویای خیس» را ساختم و در حالیکه با سرمایه خودم دست به ساخت آن زده بودم تنها یک سانس برای نمایش آن در نظر گرفته شد.

درخشنده تصریح کرد: ما با سرمایه اندکم با دغدغه فیلم ساختم و دوباره ادامه دادم. در این دهه شاهد اتفاقات خوب هستیم و آقای ایوبی تلاش‌های بسیاری دارد و من به عنوان یک فیلمساز خواسته‌ام این است که بتوانم حرفم را بزنم و این فیلم برای مردم نمایش داده شود و در غیر این صورت فیلم ساختن ما چه فایده‌ای می‌تواند داشته باشد؟ بحث خانواده بحث جدی ما است و مشخصاً خانواده‌های ما دچار مشکلات بسیاری هستند و ما نباید خودمان را سانسور کنیم.

این فیلمساز در خاتمه اظهار داشت: خواسته من مشخص است و فقط دلم برای جامعه‌ام می‌سوزد. باید بتوانیم دردها را بگوییم تا کسانی به فکر رفع مشکلات و دردها باشند. مسئولان باید دست ما را باز بگذارند و به ما اعتماد کنند. من هيچگاه از جايي براي ساخت فيلم سفارش نگرفتم، سفارش دهنده‌هاي من همان مردم جامعه بوده‌اند. خواسته من مشخص است و من دلم براي جامعه‌ام مي‌سوزد. هر جا که دردی ببینم حتماً به سراغش می‌روم. در آخر امیدوارم که جشنواره فجر امسال جشنواره‌ای پر بار باشد.

در پايان اين مراسم هنرمندان حاضر در آيين رونمايي از مجموعه آثار پوران درخشنده پوستر طراحي شده براي اين مجموعه را امضا كردند.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

همزمان با برگزاری شصت و دومین سال جایزه البرز، از ۶۲ دانشمند و فناور و طلبه تقدیر می‌شود

۱۶:۱۷  -  ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با ماشاالله وَروایی، بازیگر نقش عمو کاووس در سریال " نون خ "

بسته نشدن تولیدات متعلق به اقوام ایرانی همت مسئولان رسانه ملی را می‌طلبد

۱۷:۰۱  -  ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با حجت‌الاسلام "شهاب مرادی "

رئیس جمهور با شهادتش در تاریخ ماندگار شد / باید مطمئن بود که این انقلاب، نظام و ملت نگهبان دارد

۱۷:۳۴  -  ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
انالله و اناالیه راجعون

رئیس‌جمهور کشورمان به همراه هیأت همراه به مقام رفیع شهادت نائل شدند

۰۸:۲۵  -  ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفت و گو دیباچه با کارگردان نمایشنامه خوانی "گرگ می‌آد می‌بردت"

"گرگ می‌آد می‌بردت" به تقویت مهارت و اعتماد به نفس کودکان کمک می‌کند!

۱۱:۴۳  -  ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
تهیه کننده برنامه رادیویی " استودیو هشت" به دیباچه گفت

سعی کردیم در ماجرای لغو کنسرت امید حاجیلی، مشکل را رفع کنیم

۱۷:۱۴  -  ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفت و گو اختصاصی دیباچه با انسیه خزعلی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده

وظیفه داریم تا از اصالت و هویت حقیقی و فطری خانواده حفاظت کنیم / حمایت دولت از هرگونه طرح آموزشی و تأسیس مرکزهایی که بتواند خانواده را ساماندهی کند

۱۲:۳۰  -  ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

برای کسب سهمیه ناامید نیستیم/برادران عالمیان شایستگی حضور در المپیک را دارند

۱۰:۴۹  -  ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفت و گو دیباچه با علی بخشی زاده، معاون صدای رسانه ملی

امسال ما شاهد درخشش ۹۹ شبکه رادیویی بودیم

۱۵:۱۹  -  ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار