پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۴۷۷۳۶
تاریخ انتشار : ۰۵ : ۱۳ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۶
معرفی فیلمهای مطرح سینمای «جنگ» به مناسبت هفته دفاع مقدس
از امروز تا پایان هفته دفاع مقدس، هر روز یکی از آثار سینمای جنگ توسط خبرنگار سینمایی دیباچه، معرفی و تحلیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، طبق روال هرسال، هفته دفاع مقدس از امروز جمعه 31 شهریور ماه آغاز می شود. در هفته دفاع مقدس از مردانی یاد خواهد شد که خالصانه جان بر کف گرفتند و برای دفاع از خاک میهن جنگیدند و آنها که خوش سعادت تر بودند در راه ایران جان باختند، عده ای دیگر جانباز شدند و گروهی دیگر اسارت دشمن در آمدند.

«از کرخه تا راین»، فیلمی به گزندگی جنگ و درد و دوری از وطن!

بی شک جنگ ایران و عراق هرگز از یادها نخواهد رفت و حتی نسل های بعد نیز آن را فراموش نخواهند کرد و در اینباره نسل ما و پیش از ما وظیفه بزرگی بر دوش دارد؛ در این میان، علاوه بر راویان اخبار و مورخان ، هنرمندان نیز می توانند با رسالتی که بر عهده آنهاست بخشی از این امانت تاریخی را به نسل های بعد بسپرند.

در میان هنرها، هفتمین آنها که سینماست از بقیه گویاتر است و فریادش رساتر! زیرا به وسیله آن می توان حقایقی با ارزش را بر روی پرده نقره ای زنده کرد.

طی این سالها شاید اگر آوینی ها و ملاقلی پورها و باقی سینماگران جنگ نبودند، بسیاری از جان فشانی ها و فداکاری ها آنگونه که باید به چشم نمی آمدند و رفته رفته فراموش می شدند. به هرحال نقش سینمای جنگ را نمی توان در اطلاع رسانی درست نادیده گرفت و بی شک همه فیلمهایی که طی این سالها ساخته شده اند، می توانند گوشه ای از تاریخ ایران را در پیش چشم آیندگان زنده کنند.

حال ازاین پس تا پایان هفته دفاع مقدس روزی یک فیلم از آثار تولید شده در این ژانر معرفی و گاه تحلیل خواهد شد؛ تلاش این است که بهترین فیلمهای تولید شده در عرصه دفاع مقدس مورد بررسی قرار گیرند.

«از کرخه تا راین» نخستین فیلمی است که در روز نخست هفته دفاع مقدس به مخاطبان معرفی خواهد شد.

فیلم سینمایی «از کرخه تا راین»

سال تولید:1371

تهیه کننده: زنده یاد سیف الله داد

کارگردان: ابراهیم حاتمی کیا

بازیگران: علی دهکردی، زنده یاد هما روستا، هانس نویمن، صادق صفایی، اصغر نقی زاده و پرویز شیخ طادی

آهنگساز: مجید انتظامی

فیلمبرداری: محمود کلاری

تدوین: حسن حسن دوست

گفته می شود فیلم سینمایی «از کرخه تا راین»، پروژه پایانامه کارشناسی حاتمی کیا است؛ آن زمان که در دانشکده «سینما تئاتر سینما می خوانده است.

ابراهیم حاتمی کیا، سینما را با ساخت آثار کوتاه جنگی شروع کرد و «از کرخه تا راین»، پس از «هویت»، «دیده بان»، «مهاجر» و «وصل نیکان» پنجمین اثر اوست.

«از کرخه تا راین»، فیلمی به گزندگی جنگ و درد و دوری از وطن!

«از کرخه تا راین» درباره چیست؟

حاتمی کیا در فیلم از «از کرخه تا راین» به سراغ قربانیان حملات شیمیایی عراق رفته و زندگی دردناک یکی از آنها را به تصویر کشیده است. سعید نام شخصیت جانبازی است که علی دهکردی نقشش را بازی می کند. سعید یکی از رزمندگانی است که در حملات شیمیایی عراق آسیب جدی دیده و در نابینا شده است. او که حالش رو به وخامت است با تعدادی از همرزمانش برای مداوا به آلمان می رود و خواهرش لیلا (هما روستا) را که ساکن این کشور است، ملاقات می کند.

لیلا سالهاست به اتفاق همسر آلمانی و پسرش یوناس (یونس) در آلمان زندگی می کند و پس از آنکه سعید را می بیند از او مراقبت می کند و پی گیر پرونده پزشکی اوست؛ در این میان رابطه ای عاطفی میان سعید و خواهرزاده اش یوناس شکل می گیرد و هرچه می گذرد این انس بیشتر می شود.

سعید مورد مداوا قرار می گیرد و بینایی یک چشمش را به دست می آورد؛ اما پزشکان در هنگام مداوا به موردی تلخ برخورد می کنند؛ آنها می فهمند که سعید بر اثر استنشاق گازهای شیمیایی سرطان خون گرفته است. دوره درمانی سعید آغاز می شود و همسر او که آبستن است در غیاب او زایمان می کند. همه تلاش ها برای بهبودی سعید ادامه دارد اما بی فایده است و او در غربت می میرد و خواهرش لیلا پس از مرگ برادر عازم ایران می شود.

باید گفت فیلم «از کرخه تا راین» با اینکه به ظاهر اثری تلخ و گزنده است، اما زیبایی های نهفته در ایثار و جانفشانی برای وطن، درش موج می زند و می تواند بخشی از رنج های رزمندگان دفاع مقدس را به مخاطب بنمایاند.

فیلمنامه قوی و محکم به همراه عوامل حرفه ای سینما، «از کرخه تا راین» را به یکی از بهترین فیلمهای حاتمی کیا تبدیل کرده است؛

در فیلم «از کرخه تا راین»، زنده یاد هما روستا یکی از درخشان ترین نقش هایش را ایفا کرده و علی دهکردی نیز خوش درخشیده است. بازی خوب علی دهکردی در نقش سعید، «از کرخه تا راین» را به یکی از بهترین آثار کارنامه او تبدیل کرده و بی راه نیست اگر بگوییم موفقیت دهکردی در این نقش، هیچگاه در آثار دیگرش تکرار نشده است.

فیلم «از کرخه تا راین» در دوره یازدهم جشنواره فیلم فجر جوایز بسیاری کسب کرد اما بهترین جایزه «از کرخه تا راین» این است که پس از حدود 25 سال هنوز یکی از آثار مطرح سینمای جنگ است.

شناخت بیشتر کارگردان و آخرین فعالیت های او

حاتمی کیا پس از این فیلم در آثار دیگرش نیز به جنگ پرداخت و فیلمهای «آژانس شیشه ای»، «روبان قرمز»، «بوی پیراهن یوسف» برخی از آثار سینمایی مطرح اوست. حاتمی کیا سال گذشته فیلم «بادیگارد» را ساخت و این روزها پروژه «به وقت شام» را با بازی هادی حجازی فر و بابک حمیدیان به پایان رسانده است. این فیلم در تهران، شیراز و باند فرودگاه فیلمبرداری شده و باید دید حاتمی کیا که در فیلمهای آخرش به وقایع پس از جنگ پرداخته این بار به سراغ چه سوژه ای رفته است.

«از کرخه تا راین»، فیلمی به گزندگی جنگ و درد و دوری از وطن!

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲